دانشنامه مدرسه زبان ترکی

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه های زندگی در ترکیه، در امروزه با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر موجود در جهان، بررسی فاکتورهای اقتصادی یک کشور پیش از مهاجرت و سفر به آن یکی از مسائل بارز و مهم است. با توجه به آخرین آمار ارائه شده در سال 2020 تورم کشور ترکیه 5.5% معین شده است و حداقل حقوق یک کارمند در کشور ترکیه بصورت ناخالص 2943 لیر می باشد. از این مقدار مقداری بابت مالیات و بیمه کسر می شود. در صورتی که به عنوان مثال هزینه زندگی در استانبول به عنوان یکی از شهرهای بزرگ در ترکیه می باشد، 62.52% از نیویورک کمتر می باشد و یا هزینه زندگی در آنتالیا 69.20% از نیویورک کمتر می باشد.

منبع: https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Turkey

هزینه انرژی و سوخت در ترکیه

در زمینه هزینه های زندگی در ترکیه، هزینه سوخت و انرژی ها مثل آب، برق، گاز و بنزین به دلیل دورتر بودن از خاورمیانه، به مراتب نسبت به ایران در سال 2020 بالاتر می باشد. به همین دلیل ترکیه برای شهروندان خود وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، میبی بوس، تراموا، مترو، فری بوت و واپور فراهم کرده و اهمیت ویژه ای به دانشجویان، افراد مسن و معلول و بازنشسته می دهد. به طوری که برای دانشجویان بلیط های تخفیف دار فراهم شده است و برای بازنشسته گان و معلولان، بلیط رایگان ادائه داده می شود.

هزینه ارتباطات و دیتا در ترکیه

ترکیه دارای سه اپراتور رایج Turkcell , Vodafon , Turktelecom می باشد که در حال حاضر در سه اپراتور نسل دیتای 4.5G ارائه می دهند و ساختار های ارائه نسل پنجم اینترنت در حال توسعه می باشد. از نظر آنتن دهی Turkcell بهترین و قوی ترین پوشش دهی شبکه ای را می دهد در حالی که Vodafon هم از نظر بسته های اینترنتی در حال حاضر مقرون به صرفه ترین قیمت را ارائه می دهد.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت های زیر مراجعه کنید.
www.turkcell.com.tr
www.vodafone.com.tr

نکته: اتباع خارجی در صورت وارد کردن گوشی شخصی شان از کشور دیگر به ترکیه، نیاز به رجیستر کردن الزامی آن گوشی در سامانه اپراتور سیم کارت شماره ترک خود دارند که این در زمینه هزینه های زندگی در ترکیه قابل توجه است.

نکته: سیم کارت ایران در ترکیه و همچنین سیم کارت ترکیه در ایران طبق قرارداد بین المللی بین دو کشورف رومینگ بین الملل (Roaming) انجام می شود و روشن کردن و آنتن دهی سیم کارت رایگان می باشد. برای اطلاع از نرخ هزینه های رومینگ میتوانید به سایت های زیر مراجعه کنید:

www.turkcell.com.tr (مشاهده)
www.vodafone.com.tr (مشاهده)

هزینه مسکن در ترکیه

هزینه مسکن در ترکیه برای اجاره

خوشبختانه در هزینه مسکن در ترکیه،  هزینه اجاره بهای مسکن در شهرهای مختلف ترکیه نسبت به خیلی از کشور های جهان و ایران پایین تر می باشد به طوری که طبق فرهنگ و قوانین ترکیه هزینه پول پیش یک واحد آپارتمان در رهن و اجاره معادل یک و یا دو ماه کرایه آن خانه است. بصورت میانگین هزینه اجاره بهای یک خانه با ابعاد متوسط که من باب سلیقه ما ایرانی ها باشد، در شهر استابول و یا ازمیر معادل 2000 لیر می باشد که از این قیمت پایین تر برای خانه های متراژ کوچک (یک خوابه) در مناطق مختلفی (beylik duzu) از استانبول میتوان پیدا کرد که این در زمینه هزینه مسکن در ترکیه قابل توجه است. به عنوان مثال در شهر آنتالیا در منطقه Lara قیمت اجاره بهای یک واحد مسکونی کوچک از 1500 لیر به بالا وجود دارد در صورتی که همان خانه در همین منطقه اگر خانه 2 خواب به بالا باشد (1+2) ، اجاره بها از 2000 لیر شروع میشود. برای شهر های ساحلی نظیر ازمیر و آنتالیا باید در نظر داشته باشید که هرچه فاصله ملک به دریا نزدیک تر باشد، یا واحد شما در طبقات بالاتر یک آپارتمان یا برج باشد، قیمت آن خانه طبیعتا بالاتر است.

ترجمه به زبان های دیگر: فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *