دانشنامه مدرسه زبان ترکی

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه

تعداد دانشجویان خارجی  کشور ترکیه از سال 2019 تا 2022 از 155 هزار نفر به 178 هزار نفر رسید  که بعد ازکشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، کانادا، فرانسه رتبه ی 6 ام را دارد . دانش آموزان و دانشجویان ایرانی هر ساله با توجه به سن و مقطع  تحصیلی خود و با توجه به شرایط فعلی میتوانند در کشور ترکیه تحصیل کنند و اقامت تحصیلی را تا پایان تحصیل خود دریافت کنند به جز مدارس ایرانی که در پایین توضیح داده شده است.

تحصیل در ترکیه در مدارس تا دیپلم:

مدارس ایرانی – ترک و کالج های بین المللی از مقظع دبستان تا دبیرستان گزینه های موجود برای تحصیل دانش آموزان ایرانی میباشد و با توجه به شرایط تحصیلی و مالی خود میتوانند یکی از آنها را انتخاب و ثبت نام کنند. مدارس ایرانی در دو شهر آنکارا و استانبول زیر نظر کنسولگری سفارت ایران تا مقطع پیش دانشگاهی فعالیت دارند. دروس  و زبان ارایه شده فارسی و طبق شرایط نظام جدید ایران میباشد. هزینه ی مدرسه برای ثبت نام به صورت ترمی – واحدی در مقطع دبیرستان و یا سالانه برای مقاطع ابتدایی توسط مدرسه ایرانی اعلام میگردد. هزینه های ثبت نام به صورت یورو میباشد. و پیش شرط داشتن اقامت معتبر ترکیه از قبل الزامی میباشد در غیر این صورت ثبت نام ممکن نخواهد بود.

آدرس مدرسه ایرانی در آنکارا:

آنکارا، چانکایا، خیابان رشید قالب، خیابان شاعیرلر، پلاک 15

آدرس مدرسه ایرانی در استانبول:

خیابان دیوان یولو (سلطان احمد)، فرعی عمران اوکتم (عدلیه سرای)، کوچه ترزی حانه، پلاک 7

در زمینه تحصیل در ترکیه، مدارس ترکی در همه ی شهر های ترکیه موجود است و دانش آموزان پس از ترجمه و معادل سازی مدارک مربوطه مقطع فعلی و ریز نمرات خود و ارایه آن به مدرسه میتوانند با توجه به ظرفیت احتمالی موجود مدرسه در اخذ پذیرش دانش آموز خارجی در آنجا ثبت نام کنند. زبان اصلی و دروس ارایه شده در این نوع مدارس ترکی استانبولی میباشد که از  شروط اصلی میباشد و هزینه های ثبت نام در مدارس ترک در شهر های مختلف متفاوت است و هر ساله تحت نظارت سازمان آموزش و پرورش ترکیه دروس و امنحانات به روزرسانی میگردد. هزینه تحصیل در ترکیه، برای ثبت نام به صورت لیر ترکیه می باشد.  

Millî Eğitim Bakanı “ MEB web sitesi.

http://www.meb.gov.tr/meb_sinavindex.php

در راهنمای جامع تحصیل در ترکیه، مدارس بین المللی و یا کالج های خصوصی موجود در شهرهای ترکیه هر ساله ار کشورهای مختلف پذیرای دانش آموزان مختلف از سراسر دنیا هستند که دانش آموزان میتوانند با توجه به ملیت و سن خود در مقطع تحصیلی فعلی خود ادامه تحصیل دهند و با فرهنگ ها و آداب مختلف ملل دیگر در محیط بین المللی آشنا شوند و کنار یکدیگر تحصیل کنند . زبان های ارایه شده توسط مدرسه معمولا به انگلیسی ترجیحا سپس آلمانی – فرانسه و یا ترکی میباشد و یا به صورت چند زبانه میباشد ولی شرط لازم برای ثبت نام دانستن زبان خارجی نمیباشد و شما میتوانید با ارایه مدرک تحصیلی و ریز نمرات فرزند خود و پرداخت هزینه سالانه مدرسه در آنجا ثبت نام کنید. هزینه ها معمولا به دلار و یا معادل ارزی آن به لیر روز محاسبه و توسط مدرسه اخذ میگردد.

راهنمای جامع تحصیل در ترکیه

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

تحصیل در دانشگاه های دولتی در مقطع لیسانس نیازمند آزمون یوس YOS  و در مقظع فوق لیسانس شرکت در امتحان آلس… برای دانشجویان الزامی میباشد. امتحان یوس هر ساله یکبار به صورت یکپارچه در اردیبهشت ماه برگزار میشود و ثبت نام آن معمولا دی ماه هر سال شروع میشود و تاریخ دقیق آن هر سال توسط سازمان ÖSYM اعلام میشود و تاریخ آزمون آلس نیز هر سال دو بار توسط این سازمان اعلام و برگزار میشود.

مفاد آزمون یوس و آلس شمال دو قسمت اصلی به عنوان هوش، منطق و ریاضیات و هندسه می باشد که شامل 80 سوال در مجموع و آزمون از 100 امتیاز ارزیابی میشود و شامل نمره منفی نیز می باشد. برخی از آزمون های معادل و بین المللی مانند SAT و GRE و GMAT برای مقظع دکترا PHD و ACE در برخی دانشگاه ها به جای یوس و آلس مورد قبول میباشد که هر ساله  شرایط و قوانین آنها در دانشگاهی مختلف متغیر میباشد.

تحصیل در دانشگاه های ترکیه بدون آزمون ؛ هر ساله دانشگاه های خصوصی معتبر در رشته های گوناگون با ظرفیت محدود اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف میکنند. دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران در این میان  در جایگاه خوبی قرار دارند و اخیرا در سال های گذشته در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی مورد توجه خاص دانشجویان ایرانی قرار گرفته است.

به عنوان راهنمای جامع تحصیل در ترکیه، در این نوع دانشگاه ها به مراتب بالاتر از دانشگاه های دولتی است و به دلار به صورت سالانه میباشد.

به عنوان مثال هزینه ی تحصیل در ترکیه در رشته ی پزشکی در دانشگاه ها خصوصی یدی تپه و یا باهچه شهیرو یا آجی بادم و… در استانبول از   25000 تا  35000 دلار سالانه شروع میشود و هر ساله با توجه به شرایط موجود افزایش یافته و یا شرایطی در دو قسط و یا با درصد ایی تخفیف توسط دانشگاه قابل پرداخت میباشد.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت   

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه در هر دو نوع دانشگاه شامل:

اصل و ترجمه تایید شده آخرین مدرک تحصیلی

اصل و ترجمه تایید شده ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی

مدرک معادل سازی شده آخرین مدرک تحصیلی ـ دیپلم و یا لیسانس (دنکلیگ)

اصل و ترجمه پاسپورت معتبر

عکس رسمی

 برای رشته های انگلیسی در صورت لزوم  مدرک زبان انگلیسی TOEFL نمره حداقل IBT 79 (تافل)

 نمره زبان ترکی برای رشته های ترکی در صورت لزوم  (TOMER  حداقل نمره B2)

نکته: برای دانشگاه های دولتی در صورت نداشتن مدرک زبان مربوطه و عدم معافیت دوره ی زبان الزام به یک سال  شرکت در دوره های زبان (کالج) دانشگاه قبول شده می باشید و نیاز به گذراندن دوره ی زبان (هازیرلیک) می باشید. برای دانشگاه های خصوصی نیاز به ارایه مدرک زبان نمی باشد.

 پرداخت هزینه ی ثبت نام در آزمون و دریافت کارت ورود به آزمون (دانشگاه های دولتی)

اخذ نامه پذیرش ( دانشگاهی خصوصی )

پرداخت شهریه سالانه ی دانشگاه و ثبت نام نهایی (نهایتا در 2 قسط)

اخذ اقامت تحصیلی مربوطه

برای مشاوره تحصیلی و ثبت نام آزمون های دانشگاه های ترکیه 

و یا اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی و تحصیل در ترکیه با مشاورین ما به صورت رایگان وقت مشاوره بگیرید

تیم  آموزشی ما از ابتدای آموزش زبان تا انتهای ثبت نام آزمون دانشگاه و انتخاب رشته در کنار شما مشاور و پشتیبان شما هستند.

ترجمه به زبان های دیگر: فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *