دانشنامه مدرسه زبان ترکی

مشاوره ی اقامت در ترکیه

خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه

مشاوره اقامت ترکیه

ترکیه در بین 6 کشور آسیایی و دو کشور اروپایی قرار گرفته است که از طریق زمینی و دریایی و هوایی با کشور های همسایه خود از جمله ایران، مرز مشترک دارد. ترکیه از سه طرف به دریا راه دارد. دریای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه که به دریاهای آزاد مرتبط میشوند و از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی به این کشور می دهد. بزرگ ترین شهرهای ترکیه عبارتند از: استانبول، ازمیر، آنکارا، بورسا، آدانا، آنتالیا و قونیه که همانند کشورهای غربی، هر شهر بزرگ ترکیه دارای منطقه اقتصادی، تجاری می باشد.
با تکیه بر دو پارامتر اقتصادی و فرهنگی و رشد روز افزون تقاضای زندگی و مهاجرت به کشور ترکیه شایان به ذکر میدانیم که با توجه به شرایط و قوانین مهاجرتی کشور ترکیه و نیاز آگاه بودن مهاجران نسبت به این قوانین، بعضی از مهمترین انواع اقامت کشور ترکیه را طبق استاندارد های روز، در زیر شرح میدهیم:

نحوه اخذ اقامت در ترکیه

در اقامت در ترکیه، سال های اخیر روند خرید ملک در کشور ترکیه رو به افزایش بوده، زیرا که متقاضیان علاوه بر گرفتن اقامت قابل تمدید کشور ترکیه و یا اخذ پاسپورت آن، با خرید ملک همچنین اقدام به حفظ ارزش پول و دارایی خود کرده و سرمایه گزاری در این زمینه را برای زندگی و یا استفاده اقتصادی فراهم کرده اند.

مشاهده اطلاعات کامل

در اقامت در ترکیه، در ماه مارچ 2020 نسبت به ماه مارچ 2019 ، 3% افزایش فروش کل خانه های ترکیه به افردا خارجی رویتمی شود. استانبول با 548 واحد فروش سپس آنتالیا با 165 واحد فروش و در مرحله سوم و چهارم، ازمیر و آنکارا هرکدام با 140 و 110 واحد فروش رده بندی می شود. در این میان کشور ایران، عراق و روسیه در رتبه اول تا سوم قرار می گیرند و الباقی کشور ها طبق نمودار زیر می باشد:

تعداد خرید خانه توسط خارجی ها

(در سال 2023)

اقامت تحصیلی ترکیه

در اقامت تحصیلی ترکیه، کشور ترکیه کشوری اوراسیایی (اروپایی- آسیایی) است که هم دارای فرهنگ غربی می باشد هم فرهنگ شرقی؛ زبان رسمی مردم ترکیه ، ترکی است اما زبان های ارمنی و کردی نیز در میان برخی از مردم و قوم ها رایج می باشد. ادامه تحصیل در ترکیه با داشتن دانشگاه های معتبر در سطح جهانی با امکانات بسیار عالی و هزینه های بسیار مناسب مقصد بسیاری می باشد. دانشگاه های ترکیه اعتبار علمی بسیار بالای برخوردار است و اغلب دانشگاه ها برای ارتقاء سطح علمی خود با دانشگاه های معتبر جهانی ارتباط مستقیم دارند به طور مثال دانشگاه حاجت تپه ترکیه به طور مستقیم با دانشگاه هاروارد آمریکا در ارتباط است.

تحصیل در ترکیه از 6 سالگی شروع می شود. مدارس ترکیه در دو نوع خصوصی و دولتی می باشد که تحصیل رایگان در ترکیه در مدارس دولتی صورت می گیرد و در مدارس خصوصی به توجه به مقطع تحصیلی شهریه دریافتی متفاوت می باشد. در مدارس ترکیه اغلب یکی از زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی یا اسپانیایی تدریس می شود اما در بعضی از مدارس خصوصی دو زبان هم زمان تدریس می شود. مقطع ابتدایی در مدارس ترکیه 5 سال به طول می انجامد و بعد از آن دانش آموزان وارد مقطع راهنمایی میشوند که 3 سال به طول می انجامد.

ترکیه از نظر تحصیلی و علمی در دو دهه اخیر جهت چشمگیری را در جهان به خود اختصاص داده است و دارای دانشگاه های معتبر و منتخب می باشد که بسیاری از آنها علاوه بر ارائه زبان ترکی، در رشته های مختلف، زبان انگلیسی آن رشته را با ظرفیتی مشخص از طریق آزمون ورودی مخصوص خارجی ها (Yös برای مقطع لیسانس) و (Ales برای مقطع فوق لیسانس) ارائه می دهد.

* نکته: آزمون Yös دارای دو بخش تقریبا 40 سوالی متشکل از سوالات هندسه و ریاضی و در بخش دیگر، سوالات IQ (هوش) می باشد.

آزمون جایگزین Yös در بعضی از دانشگاه های معتبر ترکیه، آزمون SAT می باشد که شامل دو بخش آزمون انگلیسی و آزمون ریاضی می باشد که بیشتر برای متقاضیان رشته های پزشکی و دندان پزشکی، مورد استقبال واقع می شود.

در اقامت تحصیلی ترکیه، ثبت نام آزمون یوس و آلس، معمولا در بهمن ماه هرسال شروع می شود و هر دانشگاهی آزمون ورودی خود را بصورت جداگانه میگیرد اما برای آزمون SAT که یک آزمون بین المللی است، سالی چندین بارمیتوان برای ثبت نام در این آزمون اقدام کرد.

علاوه بر دانشگاه های دولتی، دانشگاه های خصوصی و غیر دولتی، بصورت غیر انتفاعی دانش آموزان خارجی را با ظرفیت های محدود و رشته های مشخص، هرسال می پذیرد.

* نکته: شایان به ذکر است که برای اقامت تحصیلی ترکیه، دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت کشورترکیه، هر ساله لیست خود را تغییر میدهد که دانش آموزان می توانند با توجه به این لیست انتخاب صحیح و دقیق تری نسبت به رشته و دانشگاه خود داشته باشند.

شرایط تحصیل و پذیرش از دانشگاه های ترکیه

شرایط تحصیل و پذیرش از دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه از اعتبار بین المللی برخوردارند و مدارک آن ها در سراسر دنیا معتبر می باشد. زبان تدریس در دانشگاه های ترکیه انگلیسی ، فرانسوی ، ترکی و آلمانی است که البته با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه متغیرمی باشد. دروس در دانشگاه های ترکیه به صورت ترمی- واحدی ارائه می شود و کلاس ها در 3 ترم پاییز، بهار و تابستان برگذار می شود که ترم پاییز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه، ترم بهار از ماه فوریه تا ماه ژوئن و ترم تابستان از ماه جولای تا آگوست می باشد.

یکی از شروط اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در ترکیه داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه ها می باشد. آزمون ورودی برای هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می شود و شرایط سنی ندارد و داوطلبان با هر سنی و تنها با داشتن مدرک دیپلم دبیرستان می توانند در این آزمون شرکت کنند. زبان تدریس در اغلب دانشگاه های ترکیه ، ترکی استانبولی است و برای آن دسته از دانشجویانی که مدرک زبان ترکی استانبولی ندارند دوره های رایگان یادگیری زبان برگذار می شود.

تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا ترکیه

مقطع لیسانس در دانشگاه های ترکیه معمولاً 4 سال به طول می انجامد اما در بعضی از رشته ها مانند تحصیل پزشکی در ترکیه حدود 6 سال زمان می برد.

در دانشگاه های ترکیه، جهت اقامت تحصیل در ترکیه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از طریق آزمون سراسری نمی باشد و هر دانشگاه به صورت جداگانه اقدام به برگذاری امتحانات ورودی می کند. دانشگاه ها در سال 2 بار رشته هایی که در آن ها پذیرش دانشجو دارند را به همراه ظرفیت پذیرش اعلام می کنند و دانشجویان می بایست در رشته مورد نظر خود ثبت نام کنند و در امتحانات مربوطه شرکت کنند. جهت تحصیل در ترکیه در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های ترکیه حدود 2 سال و مقطع دکترا حدود 4 سال به طول می انجامد. دانشجویان در هر دو مقطع فوق لیسانس و دکترا می بایست در نیمی از دوره تحصیلی خود 20 تا 30 واحد درسی را پاس کنند و نیمه دیگر را صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه خود کنند.

لیست جدید دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم برای سال تحصیلی 2021-2020 انتشار یافت:

گروه الف (ممتاز)

1-Bilkent University / Bilkent Universitesi

2-Bogazici University / Bogazici Universitesi

3-Hacettepe University / Hacettepe Universitesi

4-Istanbul Technical  University / Istanbul Teknik Universitesi

5-Koc University / Koc Universitesi

6-Middle East Technical University / Orta Dogu Teknik Universitesi

7-Sabanci University

گروه ب (خوب)

8-Anadolu University

9-Ankara University / Ankara Universitesi

10-Bahçeşehir University (BAU)

11-Dokuz Eylul University

12-Ege University / Ege Universitesi

13-Erciyes University / Erciyes Universitesi

14-Gazi University / Gazi Universitesi

15-Istanbul University / Istanbul Universitesi

16-Izmir Institute of Technology

17-Cukurova University

18-Marmara University / Marmara Universitesi

19-Ondokuz Mayis University

20-Selcuk University / Selcuk Universitesi

21-University of Gaziantep / Gaziantep Universitesi

22-Yildiz Technical University / Yildiz Teknik Universitesi

23-Cankaya University

24-Atılım University

گروه ج (متوسط)

25-Uludag University / Uludag Universitesi

26-KTO Karatay Universitesi

27-Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi

اقامت کاری ترکیه

طبق قوانین مصوب کشور ترکیه و قوانین بین الملی خارجی ها میتوانند پس از 6 ماه اخذ اولیه اقامت کوتاه مدت کشور ترکیه هم از داخل ترکیه و یا هم از خارج ترکیه ( سفارت ترکیه در کشور مبدا ) برای این امر به دو روش اقدام نمایند: از طریق ثبت شرکت با هدف ایجاد کار آفرینی و یا ایجاد روابط تجاری درعرض سه ماه تقاضای دریافت اقامت کاری را به اداره مهاجرت ترکیه (Göç Idaresi) ارائه دهند و یا در صورت پیشنهاد داشتن برای دعوت به کار ازطرف شرکتی در ترکیه میتوانند پس از استخدام شدند کارت اقامت آبی رنگ خود را دریافت کنند .

*نکته ی مهم: در این نوع اقامت پرداخت حق بیمه اجباری کارمندان ترک و خارجی میباشد (به ازای هر خارجی که در شرکت کار میکند 5 نفر ترک باید استخدام شود) به عوان مثال برای استخدام 4 نفر خارجی 20 نفر ترک باید در شرکت کارمند داشته باشید، که حق بیمه ی همه کارمندان شرکت برعهده ی کارفرما میباشد و در صورت استخدام شدن شما به عنوان کارمند و نیروی کار طبیعتا بر عهده ی شرکت میباشد . شایان به ذکر است برای تمدید اقامت کاری برای شرکت ها عدم حق بیمه معوقه و عدم مالیات و عوارض معوقه شرط اساسی می باشد.

سایر مدارک مورد نیاز با توجه به نوع فعالیت مربوطه ( خدماتی – توریستی – تجاری و غیره … ) و یا نوع ثبت شرکت با مسئولیت ( محدود – نامحدود و یا شریکی ) طبق قوانین مربوطه و مجزا از طرف اداره مهاجرت ترکیه درخواست و بررسی خواهد شد و در صورت داشتن شرایط مورد نیازبرای سرمایه گزاری و یا ثبت شرکت این نوع اقامت قابل اخد میباشد.

در صورتی که به عنوان نیروی کاربرای استخدام شدن اقدام کنید دعوت نامه ی شرکت ثبت شده ی ترک و دیگر مدارک لارم و کافی از شما توسط اداره ی مهاجرت قابل درخواست میباشد.

ترجمه به زبان های دیگر: فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *